Exploring Australia deel 2! Cairns- Brisbane(de oostkust)

22 oktober 2017 - Toowoomba City, Australië

Zo, gauw tijd voor deel 2! Ik ben inmiddels zo druk aan het typen dat ik het net zo goed gelijk af kan maken haha. Dan hebben jullie ook flink wat te lezen op de zondag!

Het tweede deel van mijn reis, de oostkust, zou eind juli beginnen. Deze trip had ik al een tijdje geboekt bij Dutchies Travel. De tour zou beginnen in Cairs, waarna ik mijn reis eerst een stukje richting het noorden zou doen, om vervolgens via alle highlights naar het zuiden richting Brisbane te gaan.

Ohhh ik ben helemaal vergeten te vertellen dat we in de outback wat kleine probleempjes hadden met Wally. We stonden namelijk in het midden van de outback een kleine rustpauze te houden en ineeeeens wilde de schakelbak niet meer in de juiste versnellingen. Stonden we daar.. dat was even flinke paniek! Gelukkig lukte het ons na 10 minuten wachten om Wally weer aan de praat te krijgen. Nadat dit gebeurd is, gebeurde dit minstens een keer per dag. In Cairns was het dus ook de hoogste tijd om weer een bezoekje aan de automonteur te brengen. Ik was natuurlijk bang voor weer ontzettend hoge kosten, maar die bleken gelukkig mee te vallen. Uiteindelijk konden ze niks in de schakelbak vinden en de koppeling was ook goed. Alleen de vloeistoffen moesten vervangen worden. Dat was gelukkig een meevaller.

In Cairns besloot ik even de tijd te nemen voor mijn administratie. Ik wilde een mooi reisverslag schrijven en mijn zaakjes wat betreft de registratie van de auto en de REGO(soort van wegenbelasting/verzekering) te regelen. Ik begon met een uurtje in de Bieb, maar kwam niet in mijn autoregistratie account. Mijn auto was namelijk geregistreerd in West Australie, welke beweren een van de makkelijkste te zijn voor backpackers. Ik besloot te bellen naar west australie en wat bleek? De registratie was mis gegaan.. Als backpacker moet je namelijk een kopie van je rijbewijs meesturen naast de overschrijvingspapieren. Dit wist ik niet en stond ook nergens aangegeven. De overheid van west australie beweerde echter wel dat ze mij brieven hadden gestuurd met de vraag om deze op te sturen. Helaas heb ik als backpacker geen adres en heb ik dus nooit iets gehoord..

Goed... dus... de registratie was geannuleerd.. Dit betekende dus dat ik al ruim 6 maanden rond reed in een illegale campervan. Zonder enige verzekering. Terwijl ik wel gewoon betaald heb voor de Rego en niks terug heb gekregen. De enige optie om de auto weer legaal te krijgen, was om deze te registreren in Queensland. Hiervoor waren een paar dingen nodig, zoals een APK keuring. Ik had nog 2 dagen voor mijn Oostkust trip zou beginnen en snel maakte ik een afspraak bij een automonteur voor een APK keuring. De volgende morgen kon ik gelijk langs komen en zou ik gebeld worden als ze klaar waren met de check. Inmiddels om 12 uur zijn we zelf maar langs gelopen en bleek dat een paar dingen niet goed gekeurd zouden worden.. Of ik even 1700 wilde neertellen voor het maken van wat kleine dingetjes, 220 voor een nieuwe ruit en ik moest ook nog een LPG tank test laten doen, wat mij rond de 500 dollar zou kosten. Vervolgens moest ik dan nog een kleine 600 dollar betalen voor de rego en registratie, wat mij dus bijna 3000 dollar zou gaan kosten. Oja en de onderdelen waren niet op voorraad, dus of ik nog even een weekje kon wachten tot alles gemaakt zou zijn. Wat? ja... dat dacht ik dus ook. Zou ik dan nu echt wally op moeten hebben geven? Zou ik hem achter hebben moeten laten in Cairns?

Na een paar flinke krokodillen tranen en wat hulp van Lisanna van Dutchies Travel hebben we in ieder geval mijn raft-tour vanuit Cairns kunnen regelen, waardoor ik een paar daagjes langer zou hebben om te besluiten wat ik wilde doen.

Uiteindelijk heb ik besloten, aangezien ik mijn betalingsbewijs van mijn Rego nog had en ik geen 3000 dollar had om alles te laten maken en registreren, om mijn oostkust trip gewoon te gaan doen en daarna, als ik weer werk had, de auto te registreren en checken.

Dus zo gezegd zo gedaan.. Ik begon mijn Oostkust trip met de gedachte in mijn hoofd dat ik lekker illegaal rond reed. Gelukkig stonden er eeeeen hoop suuuuuper leuke dingen voor mij op de planning.

In Cairns had ik al heerlijk geshopt en was ik al heerlijk uit eten geweest en wezen stappen met mijn Belgische en Nederlandse reismaatjes. Ook maakten we een dagtripje voor een picknick op het strand in Port Douglas. Met zijn zevenen hadden we een gedeelde dorm in Cairns en was het erg gezellig! Op de vrijdag voordat ik Cairns zou verlaten, stond eerst nog een intro duik op de planning in the great barrier reef. Dit was punt een van mijn bucketlist!

Het was een erg regenachtige dag, het weer zoals het voelt in Nederland. Maar gelukkig maakte dit mijn duik er niet minder op! Na Egypte heeft een land nooit meer kunnen tippen aan hoe mooi het was, maar het great barrier reef in Australie.. WAUW! Na een fantastisch mooie dag en helaas wel veel oorpijn ging ik gauw naar bed. De volgende paar dagen zouden Bart en ik samen vanuit Cairns een tripje maken naar wat watervallen in Atherton Tablelands en vervolgens doorrijden naar Cape Tribulation, waar ik een buitenrit met een paardje over het super moooie strand en door de daintree rainforest heb gemaakt!

In tussen tijd gebeurde dus alles met de auto en ben ik op donderdag vanuit Cairns met de bus naar Mission beach gegaan, om daar te gaan wild water raften! Super spannend, maar ook heeeel stoer. De rivier was echt ontzettend wild en de een na de ander vloog uit de boot. Ook gingen we in de boot van watervallen af en stukjes met de rivier mee zwemmen. Een hele toffe ervaring. Na missionbeach was het tijd om Cairns te gaan verlaten en de volgende morgen zette ik Bas en Bart af in Innisfail, waar zij op een bananenfarm zouden gaan werken. Mijn oostkusttrip zou nu echt gaan beginnen. Ik reed in mijn eentje door tot aan de boot naar Magnetic Islands. Eenmaal aangekomen op Magnetic Islands liep ik de dorm in en had ik gelijk contact met wat mensen uit mijn kamer. We speelden wat spelletjes en gingen een hapje eten. De volgende ochtend besloot ik met een engels stel een auto te huren op het eiland en koala's te gaan knuffelen. We reden lekker rond, genoten van het goede weer en alle wilde koala's die we zagen tijdens de hike naar de top van een berg. Na deze klim gingen we opweg naar het opvang tehuis voor de koala's en na wat uitleg mochten we de koala's knuffelen! suuuuper schattig!

Na Magnetic Islands stond Airlie Beach op de planning. Heel toevallig bleken de engelsen op dezelde boot naar de Whitsundays te zitten en heb ik ze een lift gegeven tot aan Airlie Beach. Deze avond maakten we heerlijk eten in het hostel en deden we inkopen voor de zeiltocht aan de Whitsundays! Een pak Goon van 5 liter was het maximaal toegestane aantal, dus we besloten allemaal voor 1 pak te gaan. De volgende ochtend meldden we ons braaf om 13.00 bij de boot en leerden we de andere mensen kennen op onze zeilboot. Na de introductie kon de gezelligheid beginnen. 3 dagen lang hebben we genoten van de meest mooie en een van de aller witste en puurste stranden ter wereld. We zeilden erom heen en stopten op verschillende plekken. 'S avonds deden we spelletjes en wat drankjes. Na 2 nachten en 5 liter goon was het hoogste tijd om even bij te komen. Er stond nog een nachtje in Airlie Beach op de planning en de volgende morgen zou het tijd zijn voor mijn: SKYDIVE!

Deze Skydive had ik lang van te voren al geboekt en ik was hartstikke zenuwachtig de volgende morgen. Toch moest en zou ik dit een keer in mijn leven doen. Eenmaal in het vliegtuig kwamen we op het moment dat we door de wolken omhoog gingen en dat was voor mij het moment dat ik dacht: 'ohjeee ga ik dit echt doen?'. Ik had geen keuze meer en werd al klaargemaakt voor het springen. Op het moment dat de eerste persoon uit het vliegtuig sprong/viel brak bij mij echt al het angstzweet uit haha. Ik was al snel aan de beurt en werd hopsa, zo uit het vliegtuig gegooid. Even hield ik mijn adem in en mijn ogen dicht, maar al snel besefte ik mij dat er een camera in mijn gezicht zat die mij de hele sprong zou filmen, dus dat ik wel even flink moest lachen. Echter had ik het helemaal niet naar mijn zin en vond ik, met mijn hoogtevrees, dat ik maar snel weer op de grond moest zijn. Echt genieten van deze sprong kon ik dus niet, maargoed ik heb het wel gedaan! Een keer en nooit meer dus hahaha. Met twee dichte oren ging ik gauw in bed liggen en hoopte ik snel dat alle adrenaline uit mijn lichaam zou zijn.

De volgende dag zou ik namelijk in mijn eentje vertrekken richting Harvey Bay, met ondertussen wat stops. Voor het eerst in een tijdje was ik weer even helemaal alleen en had ik weer afscheid genomen van heel veel ontzettend leuke mensen. In mijn eentje ging ik weer op pad met Wally. Elke keer als er politie langs de weg stond, sprong mijn hart wel even twee keer harder, maar elke keer kwam ik er toch gewoon weer vanaf en kwam ik veilig aan in de volgende dorpjes. Tijdens mijn oostkust trip had ik nog veel contact met Bart, die in Innisfail was gaan werken. Zijn werk viel echt vies tegen en hij besloot de bus naar mij en Wally toe te pakken, zodat we na mijn oostkust trip samen werk konden gaan zoeken. Ik pikte bart op in Childers en samen reden we naar Hervey Bay, waar voor mij een Whale Watching tour op de planning stond! 3 uur lang heb ik genoten van uit het water springende walvissen, zwaaidende walwissen en om de boot zwemmende walwissen, wat ontzettend indrukwekkend was! Ook ontmoette ik twee nederlandse zussen op de boot die al jaren in Australie wonen, maar nog een aardig woordje nederlands konden. Super leuk en ik ga ze zeker opzoeken als ik in de buurt kom!

Na twee daagjes genieten van de walvissen en het strand, gingen Bart en ik opweg naar Rainbow beach, omdat mijn laatste tour alweer op de planning stond. Vanuit Rainbow beach zou ik namelijk richting Fraser Islands gaan voor 3 dagen. De avond voor de tour startte hadden we al een introductie bij het hostel en ontmoette ik al gauw veel leuke mensen. Met Vivian en Hidde trok ik al gauw op en maakten we van Fraser Islands een onvergetelijke tour. Drie dagen lang scheurden we over het grootste zandeiland ter wereld, zagen we schildpadjes, walvissen, haaien, zwom hidden met roggen en maakten we een hoop gezelligheid met onze groep!

Na Fraser Islands was de oostkust trip officieel afgelopen voor mij en zou ik eindigen in Brisbane. Ondertussen waren Bart en ik hard opzoek naar een baantje, wat niet echt wilde lukken. Vivian en Hidde gingen ook naar Brisbane en samen met Corey, een australier, gingen we heerlijk sushi eten. De volgende dag besloten we om toch ook naar Byron bay te gaan, een van mijn favoriete plekjes tot nu toe. We genoten van heerlijke live muziek op straat, vrolijke mensen, strand en hippie vibes.

Na twee dagen was het ook tijd om nu toch echt echt echt weer aan het werk te gaan. Helaas hadden we tot dusver nog niks gevonden en besloten we om samen naar Inglewood te gaan. Voor mij een al heel bekend plaatsje en voor Bart totaal nieuw. Die stond dus ook wel even zijn ogen uit te kijken bij het zien van dit bijzondere Australische dorpje. We konden direct starten op de kippenfarm en begonnen hier twee weken. Maar... De meiden, Sooph en Max, die mijn baantje in Inglewood bij de pub en de kippenfarm over hadden genomen, kwamen met een heeel goed idee. Zij hadden namelijk ontslag genomen op de kippenfarm en hadden een veeeel beter baantje aan de haak geslagen en misschien dat er voor ons wel plek zou zijn. Wij hadden gelijk contact opgenomen en konden dan ook zo snel mogelijk beginnen op de feedlot, een cattle station. We zouden hier veeel relaxter kunnen werken en ook veel meer uren en dagen kunnen maken.

Dus besloten we om dit te gaan doen! En nu ben ik alweer 6 weken aan het werk op de feedlot, ben ik inmiddels bijna professioneel boerin geworden haha. Ik scheur 12 dagen achter elkaar rond in mijn shovel en soms een grote truck om de koeien te voeren en heb dan vervolgens twee daagjes weekend, maar we hebben nu zelfs 26 dagen achtereen gewerkt! En nu heb ik lekker twee daagjes weekend en hebben wij heerlijk genoten van alles wat Inglewood ons te bieden heeft (niet zoveel dus hahaha). Gelukkig verdienen we veel geld en hebben we weinig tijd om het uit te geven. EN gelukkig hebben we Soph, Max en zijn Bas, Milan en Kirsty naar Inglewood gekomen! Dat betekent veel gezelligheid en etentjes na het werk.

Zo, jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte van mijn avonturen hier haha! Sorry voor het lange wachten en ik hoop dat jullie weer met plezier hebben mee genoten van mijn avonturen! Het plan is om tot half december te blijven werken en genoeg geld te sparen voor een onvergetelijke tijd in Sydney met oud en nieuw, een tripje naar zuid-Australie en vervolgens nog een maandje Nieuw- Zeeland. Hierna zal ik via Azie langzaamaan weer richting het kikkerlandje komen:)!

Heel veel liefs en een zonnetje vanuit Australie!

1. Willemijn:
    22 oktober 2017
    Wat een avonturen met de auto en het boerenleven bevalt je wel, zo te zien! Toffe dingen, echt leuk om weer wat te lezen van jouw!
  2. Willemijn:
    22 oktober 2017
    En wat een lef om gewoon de skydive te doen terwijl je hoogtevrees heb, je hebt het gewoon gedaan! You go girl!
  3. Lotte:
    23 oktober 2017
    Super vet! Hoop je te zien met oud en nieuw! Xxx
  4. Else:
    23 oktober 2017
    Hoi Sanne, je verslag met alle belevenissen .leest wederom als een hele spannende avonturenroman!!
    Wat maak je veel mee vooral ook omdat je letterlijk en figuurlijk overal induikt op land, in zee en...... heeeel dapper in de de lucht..👍 en Wally nog steeds als trouwe reisgenoot
    Je hebt Wally vast mooi vastgelegd op foto/ film
    Sanne, nog veel plezier op je cattlestation als een stoere boerenmeid
    Groetjes en graag tot je volgende verslag😊
    Else