Exploring Australia! Inglewood- Brisbane- Alice Springs- Darwin(de Outback)

27 juli 2017 - Cairns, Australië

Daar ben ik weer eens!

Veeeel te lang geleden weer! Maar als jullie niet zoveel horen, betekent het dat voor mij de tijd echt voorbij vliegt! Ik heb weer ontzettend veel meegemaakt en geleerd. Ik heb dingen gedaan die ik misschien nooit had durven dromen. Waar zal ik eens beginnen? Ik zal mijn reisverhaal dit keer opsplitten in een paar delen, omdat het al veel te lang geleden is en het anders een heel lang verhaal in een keer wordt.

Het deel Inglewood- Brisbane- Alice Springs- Darwin- Cairns(de Outback).

Op 23 juni ben ik vertrokken uit Inglewood, om na 14 weken hard werken op de kippenfarm weer wat moois te gaan zien van het land. Samen met Wally, de campervan, begon mijn reis in Brisbane. Hier zou ik Coen ophalen van het vliegveld en met hem na een paar dagen Brisbane vertrekken richting de Outback van Australie. In Brisbane aangekomen bleek mijn fanbelt van de auto niet zo heel goed meer te zijn en was een bezoekje aan de garage voor het vervangen en een totale check weer eens nodig. Na 200 dollar afgetikt te hebben en Coen van de trein gehaald te hebben, kon het avontuur voor de Outback beginnen.

Het plan was om in ongeveer 4-6 weken van Brisbane naar Alice springs, Darwin en Cairns te rijden, om vervolgens mijn Oostkust trip te starten. Onze eerste stop opweg naar de Outback was Injune, een klein dorpje naast Roma. Coen kende hier mensen, die eigenaren waren van een heel groot stuk land en Wagyu koeien. We zijn 3 dagen verbleven, waar we een goed beeld kregen van het ' echte Australische leven'. Na Injune zijn we vertrokken richting Alice Springs. Elke dag reden we ongeveer 500-600 kilometer en stopten we in een ander dorpje om hier te kamperen.

Eenmaal aangekomen in Alice Springs(na 2531 kilometer rijden), voelden wij ons erg onveilig. In Alice Springs zijn een hoop aboriginals die uit de aboriginal society zijn gezet, omdat zij zich niet gedroegen zoals van ze verwacht werd. In Alice Springs konden wij dan ook niet veilig in het donker over straat gaan. Na een nachtje op een flink beveiligde camping te hebben geslapen, was het tijd om richting Uluru en King Canyon te gaan. Een paar dagen vol actieve activiteiten met ontzettend mooie uitzichten, sterren en zonsondergangen.

Eerst bezochten we de Uluru national park om de heilige rotsformatie te bezoeken en een kijkje te nemen bij de fantastische zonsondergang. De dag erna maakten we onszelf klaar voor een fantastische zonsondergang en een loop rondom de rots. Na een heeeeeele koude nacht in de campervan, vertrokken we de volgende morgen richting Kings Canyon National park. Ik had nooit verwacht dat ik het zou kunnen, maar zelfs een super mooie en zware klim, met fantastische uitzichten, op de kings canyon van 4,5 uur heb ik overleefd! En wat was dat genieten! Na de kings canyon was het tijd om nog langs de West Macdonnell ranges te gaan, waar we wat tochtjes deden om mooie valleien en bergen te spotten.

Rondom Alice Springs waren een hele hoop stukjes mooie natuur te vinden. Na een paar dagen was het toch echt tijd om richting Darwin te vertrekken. Weer een tochtje van 1497 kilometer voor de boeg. Onderweg stopten we op diverse mooie plekjes om kampvuurtjes te maken en kangaroos te spotten.

Helaas begon de klik tussen Coen en mij minder te worden en merkte ik al snel dat we erg verschillend waren. Met zijn tweetjes 24/7 in de outback, zonder veel andere mensen om ons heen, was voor ons toch te veel. Ik besloot in Mataranka om Coen te vertellen dat ik in ieder geval vanaf Cairns mijn eigen gang wilde gaan. Het aankaarten verliep niet helemaal zoals gepland en de volgende dag pakte Coen de vrachtauto richting Darwin.

Daar stond ik dan... in mijn eentje in de outback. Een misschien niet al te verstandige beslissing, aangezien ik in een paar weken in Cairns zou moeten zijn voor mijn Oostkust trip. Maar achteraf bleek dit een van de beste beslissingen die ik heb gedaan.

Voor de eerste keer stond ik er eventjes echt alleen voor, in de middle of nowhere. In Inglewood was ik natuurlijk al even alleen, maar daar had ik een heel vangnet van mensen die ik had leren kennen. Nu moest ik het echt even helemaal alleen gaan doen. Super eng, maar al snel vond ik een camping in Katherine en besloot ik een nachtje in mijn eentje te kamperen. Deze dag en nacht zou ik gebruiken om te bedenken wat ik verder wilde gaan doen. Of ik eerst naar Darwin zou gaan, of in mijn eentje naar Kakadu national park zou gaan. Ik besloot, nadat ik een berichtje op facebook had geplaatst voor nieuwe travelmates van Darwin naar Cairns, om de volgende dag direct naar Darwin te rijden.

Eenmaal aangekomen in Darwin(blooooody hot) checkte ik in in het hostel en ontmoette ik bij de receptie gelijk een van mijn nieuwe travelmaatjes! Melanie uit Frankrijk was opzoek naar een lift naar Kakadu en besloot tot aan de three ways met mij mee te gaan. Die avond zelf nog besloot ik gelijk wat drankjes te gaan doen met haar, en ook met Bart, een jongen die reageerde op mijn berichtje op facebook. Na een paar suuuuper leuke dagen in Darwin, met vele drankjes en feestjes, voelde ik mij helemaal op en top op mijn plekje. Helaas was het wel tijd om afscheid te gaan nemen van wat leuke mensen en om met Melanie te vertrekken richting Kakadu national park. Opweg naar Kakadu hadden we nog een stop voor een jumping krokodillen tour! We zagen hier krokodillen van zelfs 6 meter uit het water springen, echt bizar!

Kakadu national park is een national park waar eigenlijk 4WD auto's aanbevolen zijn. Toch besloten we geen tour te boeken, maar met Wally op pad te gaan. We zijn op verschillende adembenemende plekken geweest, maar de allermooiste waterval zou nog moeten komen. Helaas was dit echt absoluut niet te doen en besloten we te gaan liften. Een super aardige australische jongen gaf ons een lift naar de jim jim Falls en wij waren helemaal happy! De volgende dag besloten we zelf een stukje te proberen op een 4WD weg. Mensen vertelden ons dat we de eerste 9 km prima konden rijden, maar de laatste kilometer zelf moesten lopen omdat het met de campervan niet goed zou gaan. We begonnen onze rit en wilden zien hoever we kwamen. Op een gegeven moment belandden we op een zandweg en glipten we alle kanten op, maar uiteindelijk zaten we ineens al bij de Maguk falls. Het laatste stukje 4-wiel aandrijving hadden we dus blijkbaar ook gedaan met onze Wally hahaha. De watervallen waren weer eens ontzettend mooi en na een lange klim kwamen we op de top van de waterval, waar we tussen de bergen in natuurlijke hotsprings konden zwemmen.

Na 3 kei mooie dagen was het tijd om verder richting Cairns te rijden. Op het moment dat we Kakadu national park uitreden, bleken we na wat contact met Bart precies rond het zelfde punt te zijn. De jongens (Bas, Milan en Bart) wilden ook naar Cairns, dus zelfs het laatste stuk van 1884 km van Three ways naar Cairns zou ik gelukkig gezelschap hebben. Onderweg naar Cairns beleefden we de echte outback ervaring. Samen met wat belgen die we onderweg ontmoetten kampeerden we wat af, inclusief kampvuren, lekker eten, biertjes en een hoop gezelligheid onderweg.

Achteraf is de keuze om voor mezelf te kiezen, ondanks dat dit mij wel wat meer geld heeft gekost, een ontzettend goede keuze geweest. Ik ben na 5 weken veilig aangekomen in Cairns en heb ontzettend veel contacten op gedaan terwijl ik alleen op pad ging. En een ander deel van mijn reis zou zelfs nog moeten beginnen! De oostkust trip stond namelijk hierna nog op de planning. Dit verslag en waar ik nu precies zit, zal ik in het volgende deel schrijven!

Heel veel liefs uit Aussieeee!

1. Sip:
    22 oktober 2017
    Fanbelt=V-snaar ( een soort rubberen ring in de vorm van een v) een dynamo die een waterpomp aandrijft. Je kunt niet zonder, zeker niet als je de warmte in de outback opgaat! Je zou niet in je eentje met een kokende motor hebben willen staan 😱😰 Dus: goed gedaan 😁👍